لبه شخصیت افراد روانشناسی سرگرمی ماشین

لبه: شخصیت افراد روانشناسی سرگرمی ماشین سرگرمی فال شخصیت شناسی

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی موج‌سازی نقدینگی در بورس

شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی معاملات روز گذشته با رشد ۱۷۳ واحدی مواجه شد و به سطح ۸۷هزار و ۶۵۰ واحد رسید. این ششمین رشد متوالی نماگر بازار در روزهای

موج‌سازی نقدینگی در بورس

موج سازی نقدینگی در بورس

عبارات مهم : ایران

شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی معاملات روز گذشته با رشد ۱۷۳ واحدی مواجه شد و به سطح ۸۷هزار و ۶۵۰ واحد رسید. این ششمین رشد متوالی نماگر بازار در روزهای کاری اخیر است.

بازدهی میانگین بورس با احتساب رشد روز گذشته از ابتدای هفته جاری به ۱۷/ ۱ درصد رسید و در این مدت شاخص کل بیش از هزار واحد رشد نشان داد. این در حالی است که به نظر می رسد میانگین ارزش روزانه معاملات نیز رو به زیاد کردن است و علت آن فعال تر شدن اشخاص حقیقی در بازار هست. آنچه در بازار دیروز زیاد به چشم می آمد، زیاد کردن قابل توجه ارزش معاملات در نمادهای گروه ماشین و صدرنشینی این صنعت در فهرست بیشترین ارزش معاملات هست. به نظر می رسد بخشی از نقدینگی بازار به علت قرار گرفتن نمادهای خودرویی و قطعه ساز در کف های تکنیکال، به سمت این گروه انتقال یافته شده است است.

موج‌سازی نقدینگی در بورس

این در حالی است که از ابتدای هفته این نمادهای گروه فرآورده های نفتی (پالایشگاه ها) بودند که در مرکز توجه فعالان بازار قرار داشتند. همان طور که انتظار می رفت به علت عرضه های سنگین در نمادهای پالایشگاهی از توان این گروه جهت ادامه رشد کاسته شد. عرضه ها که زیاد تحت تاثیر ریسک های ساختاری صنعت پالایش نفت صورت گرفت، بازار را از یک مخاطره بزرگ به مخاطره ای بزرگتر انداخت و این گروه ماشین و ساخت قطعات بود که نشانه موج نقدینگی قرار گرفت.

نفس پالایشی ها گرفت!

شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی معاملات روز گذشته با رشد ۱۷۳ واحدی مواجه شد و به سطح ۸۷هزار و ۶۵۰ واحد رسید. این ششمین رشد متوالی نماگر بازار در روزهای

از ابتدای هفته جاری گروه فرآورده های نفتی (پالایشگاه ها) در مرکز توجه فعالان بازار قرار گرفت. انتظار جهت انتشار گزارش های مالی میان دوره ای مثبت ارزش معاملات این گروه را به شدت زیاد کردن داد. به طوری که در روزهای گذشته تقریبا ۳۰درصد از کل ارزش معاملات بازار به نمادهای پالایشگاهی تخصیص داده شده است می یافت.

همزمان با رشد تقاضا در این گروه و شکل گیری صف های خرید، عرضه های سهامداران دست رد به سینه تقاضا نزد و عرضه های سنگینی از جانب اشخاص حقیقی و حقوقی در نمادهای این گروه رقم خورد. همان طور که آینده نگری می شد با رشد قیمت در نمادهای پالایشگاهی، میل به جهت شناسایی سود از طرفی و ابهامات این صنعت از طرف دیگر باعث شکل گیری عرضه های آبشاری به خاص به وسیله اشخاص حقوقی که اغلب با پرسشها کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند، شد. در نهایت این عرضه منجر به متعادل شدن نمادهای پالایشگاهی در معاملات روز گذشته شد.

همان طور که در گزارش های اخیر «دنیای اقتصاد» اشاره شده است بود، پالایشگاه ها از ابهامات قابل توجهی در حوزه قیمت گذاری مواجه هست. از ابتدای هفته بهانه زیاد کردن بهای نفت در بازارهای جهانی باعث اقبال فعالان بازار سهام به نمادهای پالایشگاهی شد. باور سنتی در میان فعالان بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود دارد که سودآوری پالایشگاه ها با قیمت نفت در بازارهای جهانی ارتباطی مستقیم دارد. اگرچه به صورت تئوریک این باور چندان نادرست نیست، ولی راجع به پالایشگاه های کشور عزیزمان ایران چندان صدق نمی کند.

موج‌سازی نقدینگی در بورس

برای درستی این ادعا در ابتدا باید بتوان فرض کرد که حاشیه سود پالایشگاه ها ثابت هست. در چنین حالتی زیاد کردن بهای نفت می تواند منجر به حجیم تر شدن فعالیت پالایشگاه ها و در نتیجه زیاد کردن درآمدهای ریالی و سود هر سهم پالایشگاه ها شود.

اما از آنجا که حاشیه سود پالایشگاه ها در کشور عزیزمان ایران ثابت نیست و بستگی به تصمیم پالایش و پخش دارد، نمی توان با قاطعیت انتظار داشت که سودآوری پالایشگاه ها در امسال نسبت به سال گذشته رشد کند. همین عنوان باعث می شود که با وجود تقاضای بالایی که جهت سهام پالایشگاهی ایجاد شده، عرضه کنندگان بالقوه عقب نشینی نکنند.

شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی معاملات روز گذشته با رشد ۱۷۳ واحدی مواجه شد و به سطح ۸۷هزار و ۶۵۰ واحد رسید. این ششمین رشد متوالی نماگر بازار در روزهای

پس از معاملات سنگینی که از ابتدای هفته در نمادهای پالایشی صورت گرفت، روز گذشته اگرچه این گروه همچنان در بالای جدول ارزش معاملات قرار داشت، ولی ارزش معاملات آن نسبت به ابتدای هفته افت محسوسی را تجربه کرد. ارزش معاملات گروه فرآورده های نفتی در بازار دیروز نزدیک به ۲۵ میلیارد تومان بود، در حالی که روز دوشنبه ارزش داد و ستدهای گروه پالایشی بالغ بر ۴۸ میلیارد تومان بود. با وجود آنکه اغلب نمادهای پالایشی در روز گذشته بر مدار منفی معامله می شدند، قیمت نهایی «شبندر»، ۵/ ۱ درصد رشد کرد. این در حالی بود که قیمت آخرین معامله در این نماد حکایت از رشد ۵/ ۳ درصدی داشت.

پس از ۳۲ ماه این نخستین بار است که «شبندر» در قیمت های بالاتر از ۶۰۰ تومان معامله می شود. حالا سهام پالایشگاه بندرعباس تنها ۱۰ درصد تا پر کردن شکاف ایجاد شده است بعد از بازگشایی در اسفند ۹۳ فاصله دارد. این در حالی است که شاخص گروه فرآورده های نفتی درست در همان سطحی قرار گرفته است که پیش از بازگشایی تاریخی نمادهای پالایشی در اسفند ۹۳، قرار داشت.پس از فروکش کردن تب خرید سهام پالایشی، نقدینگی در بازار دیروز گروه ماشین و ساخت قطعات را به عنوان مقصد گزینش کرد.

موج‌سازی نقدینگی در بورس

خودرویی ها سوار بر موج نقدینگی

ارزش معاملات گروه ماشین و ساخت قطعات روز گذشته بیش از سایر گروه ها بود. در حالی که مدتی خبری از تحرکات قابل توجه در گروه خودرویی نبود، در بازار دیروز شاهد دست به دست شدن ۲۵۰میلیون و ۳۸۱ هزار سهم خودرویی به ارزش بیش از ۳۱ میلیارد تومان بودیم. با این وجود نشانه ای از خبری مهم و موثر بر عملکرد شرکت های ماشین و قطعه ساز نبود. در واقع تنها موج نقدینگی بود که منجر به زیاد کردن ارزش معاملات این گروه و رشد۱۴/ ۳ درصدی شاخص آن شد.ماه ها بود که گروه ماشین و ساخت قطعات جایگاه خود را در صدر فهرست گروه های پرمعامله بازار از دست داده بود.

در حالی که این گروه در بزنگاه های مذاکرات هسته ای سال ۹۲ تا ۹۴ و همچنین آخرهای سال ۹۴ و کل سال ۹۵، لیدر بی بدیل بازار سهام بود. خوش بینی های ناشی از اجرایی شدن برجام و آثار مثبت آن، شاخص گروه ماشین را تنها در سه ماه (زمستان ۹۴) بیش از ۲۰۰درصد رشد داد. این در حالی بود که تحلیلگران و کارشناسان رشدهای فزاینده نمادهای خودرویی در آن مقطع زمانی را هیجانی و بدون اعتبار بنیادین می دانستند.

در آن مقطع کلیت فعالان بازار اعتقاد بودند که در پسابرجام اوضاع شرکت های ماشین و قطعه ساز اصلاح خواهد یافت. ولی معیاری کمّی جهت برآورد میزان اصلاح عملیات این شرکت ها وجود نداشت. تجربه نشان داده است که در شرایط ابهام، بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران به آسانی دچار بیش واکنشی می شود. این عالی ترین توصیفی است که می توان جهت واکنش‌ها بازار با نمادهای خودرویی در زمستان ۹۴ ارائه داد. نمادهای خودرویی در آن دوره بدون مبنای بنیادین رشد کرد. نتیجه رشدهای بی رویه در بازارهای مالی نیز چیزی نیست جز اصلاح های زمانی یا قیمتی. از ابتدای سال ۹۵ تا کنون، اصلاح نمادهای خودرویی چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ قیمتی ادامه داشته است.

در این مدت شاخص گروه ماشین و ساخت قطعات تقریبا ۴۰ درصد افت داشته هست. ارزش معاملات در این گروه نیز نوسانی بود و در بازه های بلندمدت کم کردن نشان داده اند. بنابراین طبیعی است که فعالان بازار نمادهای این گروه را مستعد رشد بدانند آیا که انتظار می رود با این افت قیمت های قابل توجه و رکود معاملات در بازه ای ۲۰ ماهه، از میل به سهامداران به فروش سهام کاسته شده است باشد.

اما باید به این توصیه توجه داشت که اگرچه شاخص گروه ماشین از ابتدای سال ۹۵ تا کنون ۴۰درصد افت داشته هست، ولی هنوز نسبت به ابتدای زمستان ۹۴، تقریبا ۱۰۰ درصد بازدهی نشان می دهد، بنابراین به صورت تئوریک تعداد قابل توجهی از سهامداران (عده ای که از پیش از زمستان ۹۴ سهامدار شرکت های ماشین و قطعه ساز هستند) توانایی شناسایی سود را دارند. علاوه بر آن بعد از اجرایی شدن برجام، اگرچه توافق نامه ها، تفاهم نامه ها و قراردادهای پرتعدادی به وسیله شرکت های ماشین و قطعه ساز با طرف های خارجی به امضا رسیده هست، هنوز خبری از تحولات بنیادین (که قابل بازتاب در صورت های مالی باشد) نیست.

حالا بازار به طور کامل درک کرده است که عقد قراردادهای پرطمطراق شرطی کافی جهت اصلاح عملیات شرکت های خودرویی نیست.نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، زیاد کردن بهای تمام شده است محصولات با توجه به رشد قیمت های فلزات و مقاطع فولادی و همچنین زیاد کردن قیمت ارز در ماه های اخیر هست. این توصیه که اغلب به وسیله تحلیلگران مغفول مانده هست، می تواند بر سودهای غیرقابل قیاس با قیمت سهام شرکت های خودرویی، تاثیرگذار باشد.

ماهیت توجه فعالان بازار به خودرویی ها

همان طور که اشاره شد، زیاد کردن قیمت نمادهای خودرویی و زیاد کردن قابل توجه ارزش معاملات در این گروه دلایل بنیادین اقتصادی ندارد. خبرهایی که حول قراردادهای خودرویی منتشر می شود نیز کارکرد خود را از دست داده هست. ولی قرار گرفتن قیمت ها در کف های تکنیکال بهانه خوبی جهت زیاد کردن میل به بازار به خرید سهام خودرویی هست. از آنجا که مدت ها است قیمت سهام خودرویی در کف های مذکور قرار گرفته و بازار به این قیمت ها تصویر العمل معناداری نشان نداده هست، سیگنال های تکنیکال را نیز نمی توان علت مناسب جهت زیاد کردن اقبال بازار به نمادهای خودرویی دانست.

به نظر می رسد آنچه دیروز جهت نمادهای خودرویی رخ داد، زیاد مبنای حسی دارد تا تکنیکال یا فاندامنتال. انتقال نقدینگی در بازار بعد از رشد شاخص به لیدری یک صنعت سابقه مکرری دارد. بعد از آنکه یک گروه یا یک صنعت رشد قابل توجهی را تجربه می کند و سهامداران حاضر در آن صنعت اقدام به فروش و شناسایی سود می کنند و نقدینگی قابل توجهی از نمادهای رشد کرده آزاد می شود، معمولا بازار به دنبال لیدری تازه می گردد. این اتفاق در بهار ۹۵ بارها اتفاق افتاد. جهت مدتی گروه بانکی، بعد از آن گروه پالایشی و بعد از آن تک نمادها و شرکت های کوچک تر نشانه نقدینگی سرگردان قرار گرفتند. هربار عرضه های سنگین در گروه های متفاوت این نقدینگی را مجبور به عقب نشینی کرد و در نتیجه روند مثبت پایداری جهت گروه ها تشکیل نشد.

در حال حاضر نیز به نظر می رسد که بازار بعد از سود قابل توجه در نمادهای فلزی و معدنی و بعد از آن گروه فرآورده های نفتی، به دنبال لیدر جدیدی می گردد. چنانچه عرضه های آبشاری در نمادهای خودرویی صورت نگیرد و قیمت ها از مقاومت ذهنی و تکنیکال عبور کنند، سیگنال های خرید تکنیکال فعال می شوند. ولی چنانچه در روزهای آینده شاهد عرضه های سنگین (مشابه آنچه جهت پالایشی ها رخ داد) باشیم، احتمالا رشد نمادهای خودرویی پایدار نخواهد بود.

مروری بر آمار معاملات دیروز

همانطور که اشاره شده، در داد و ستدهای روز گذشته شاخص کل بورس با رشد ۱۷۳ واحدی به کار خود آخر داد و به رقم ۸۷ هزار و ۶۵۰ واحد رسید.همچنین در این روز سرمایه گذاران بیش از ۹۵۳ میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر ۲۳۴میلیارد تومان بود و در ۶۲ هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید. از این میزان تقریبا ۱۴۸ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورسی تخصیص داده شده است یافت. این رقم نسبت به میانگین ارزش معاملات روزانه خرد در مهرماه رشدی محسوس دارد.

تغییر مالکیت سهام روز گذشته نیز تقریبا ۷/ ۵ میلیارد تومان به نفع اشخاص حقیقی بود. اگر معاملات «شپدیس»، «رمپنا» و «خودرو» در نظر گرفته نشود، جریان عوض کردن مالکیت هنوز به نفع اشخاص حقوقی است.روز گذشته شاخص بازار اول ۲۱۰ واحد رشد کرد ولی شاخص بازار دوم ۹۸ واحد نزولی شد. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۲/ ۰ درصدی مواجه شد. نمادهای مپنا، کشور عزیزمان ایران خودرو، پالایش نفت بندرعباس، سایپا و پارس ماشین دیروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. همچنین در بازار دیروز گروه های خودرو، فرآورده های نفتی و شیمیایی ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای بیمه دانا، مپنا، پارس سوییچ، کشور عزیزمان ایران خودرو، آلومینیوم ایران، چرخشگر و مهرکام پارس بود. در برابر نمادهای کاشی تکسرام، فولاد آلیاژی ایران، سرمایه گذاری آتیه دماوند، صنایع شیمیایی فارس، کاشی الوند، سیمان هگمتان و تکنوتار با بیشترین کم کردن قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.سرمایه گذاران بورسی در معاملات دیروز جهت خرید سهام بیمه آسیا، کربن ایران، اوراق صکوک فولاد کاوه کیش، اوراق صکوک مرابحه سایپا، سهام آلومینیوم کشور عزیزمان ایران و اوراق همکاری رایان سایپا بیشترین تقاضا و سنگین ترین صف های خرید را ثبت کردند. در برابر نمادهای اوراق همکاری شهرداری مشهد، اوراق صکوک سایپا، سهام سیمان اصفهان، واحدهای صندوق امین یکم، سهام پارس دارو و اوراق صکوک سایپا یدک با بیشترین عرضه ها و سنگین ترین صف های فروش مواجه شدند. در آخر معاملات دیروز بانک ملت با معامله ۱۵۶ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و اوراق صکوک اجاره رایتل با معامله ۴/ ۱۸ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

اخباراقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: ایران | بازار | ماشین | روز گذشته | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz